vrijdag 21 september 2007

De nieuwe platenmaatschappij: YouTube

De nieuwe platenmaatschappij: YouTube
[di 27 feb 2007, 11:38]
Door gastblogger Ralf Hesen van Tribal DDB Amsterdam.

Ja, MySpace en consorten zijn ook druk bezig zich als muziekwinkel te profileren, maar zij menen nog steeds dat het idee is om MP3’s te verkopen. Dan is het revenue sharing model dat YouTube binnenkort zegt te zullen introduceren (en Revver.com al enige tijd aanbiedt en ongetwijfeld zal worden nagevolgd door vele anderen) veel meer web 3.0. Degene die zijn filmpjes via Si-Mi aanbiedt ontvangt nu zelfs al 90% van de inkomsten!

Wat is er voor een band makkelijker dan je eigen videoclip te uploaden en vervolgens zoveel mogelijk traffic naar die clip te genereren. Elke view levert je inkomsten op en tegelijkertijd promoot je hiermee je band. Met wellicht als afgeleid resultaat toch nog downloads van (betaalde en onbetaalde) MP3’s? Links plaatsen op de MySpace-pagina van de band, van de leden van de band, van de vrienden van de leden van de band, van de fans, van de vrienden van de fans etc. Het fenomeen Alamo Race Track, de Nederlandse band waarvan een eenvoudig filmpje van een unplugged performance in de kleedkamer zo’n 300.000 maal werd bekeken op YouTube, geeft overigens aan dat we dat begrip videoclip hierbij heel ruim kunnen interpreteren.

Mark my words: we krijgen binnenkort net als bij eBay een club zelfstandige ondernemers (in dit geval dus creatieve audio en video content ontwikkelaars) die met deze tak van sport de kost gaan verdienen. En die mannen/vrouwen worden in deze tak van sport dan vanzelf weer sterren. Dus tel die views en ontdek de nieuwe sterren!

Had ik al gemeld dat ik in mijn vrije tijd deel uitmaak van de band Lemon? Ik ga maar eens snel aan de slag. Binnenkort op YouTube en Lemonline.

Bron:http://www.molblog.nl/online/4695

Geen opmerkingen: