maandag 24 september 2007

TNO adviseert bedrijven en overheden over “the long tail”

TNO adviseert bedrijven en overheden over “the long tail”
De “long tail” is populair in de mediasector. Het idee dat in de toekomst een grote hoeveelheid nichekanalen kan zorgen voor het grootste deel van de omzet zorgt voor de nodige hoofdbrekens bij gevestigde partijen als operators, omroepen en uitgevers. Niet alleen zijn er nieuwe businessmodellen nodig, ook op het gebied van bijvoorbeeld auteursrecht zijn er veel onduidelijkheden. De overheid is zich dan ook aan het oriënteren op beleid dat anticipeert op deze trend. TNO adviseert bedrijven en overheden hoe ze kunnen inspelen op deze ontwikkeling.


“The long tail” is populair gemaakt door de Amerikaan Chris Anderson, toenmalig hoofdredacteur van Wired, die er in 2004 een artikel en twee jaar later een boek aan wijdde. Hij beschrijft hoe het internet traditionele markten als televisie, video, boeken, muziek en ook de detailhandel op z’n kop zet. Zijn stelling is dat de vraag naar online producten met een relatief kleine kopersgroep die van de traditionele ‘bestseller’ verkoop via winkels voorbij zal streven.
In een grafiek plaatste Anderson op de horizontale as producten als tv-zenders, websites en andere contentproducten. Op de verticale as zijn de aantallen klanten weergegeven. Het begin van de horizontale as, het hoofd, bestaat uit de meest populaire tv-zenders die hoge kijkcijfers halen. Daarna volgt een eindeloze reeks nicheproducten die afzonderlijk veel lager scoren, maar bij elkaar een evengrote of zelfs grotere markt vormen dan de massamarkt. De online-winkel Amazon haalt inmiddels al meer omzet uit de “staart” dan uit bestsellers.

Inspiratie
TNO-expert Sander Limonard: ‘Het kijken naar zenders van publieke en commerciële is diep ingesleten in onze gewoontes. Spotreclame is de belangrijkste inkomstenbron. Voor themakanalen op tv en internet, sociale netwerken als Hyves of videosites als YouTube gelden heel andere wetten. TNO onderzoekt alternatieve businessmodellen, de mogelijkheden die nieuwe zoektechnologie biedt, het auteursrecht en initiatieven als Creative Commons. Zo doen we veel voor de ministeries van OC&W en EZ en voor de Europese Commissie.’
Eerder dit jaar verrichte hij met collega Richard Tee een studie in opdracht van Freeband/B@Home over “the long tail” van audiovisuele content op tv en internet.‘User generated content hoort daar ook bij. Telecom- en kabelbedrijven zijn al begonnen eigen diensten aan te bieden, zoals KPN met het online video platform Shoobidoo en regionale experimenten met MediaMall. De grote vraag is wie welke kanalen beheert, wat ermee te verdienen is en hoe je gebruikers daadwerkelijk actief laat worden.’

Beeldenstorm
Partijen als operators, kabelaars, omroepen en uitgevers hebben volgens Sander Limonard allemaal te maken met sterk en snel veranderende rollen in de markt en behoeften van de consument. Nieuwe nichespelers als YouTube duiken uit het niets op en verschuiven in korte tijd van de staart naar het hoofd. De Nederlandse Esmée Denters is binnen 11 maanden 40 miljoen keer bekeken op Youtube en treedt nu op met Justin Timberlake. De staart bevat schijnbaar onbetekenende nieuwe producten waarvan vele echter potentiële groeiers zijn.
'Maar ook zonder succesnummers die populair worden is het aantrekkelijk om veel niches te exploiteren, mits daar veel vaste kijkers of bezoekers aan verbonden zijn. Interessant voor adverteerders die meer impact willen hebben in de huidige beeldenstorm. Onze boodschap aan de gevestigde partijen is dan ook je niet afzetten tegen de nichepartijen maar juist met ze partneren. Dat is de reden waarom TNO nauwlettend volgt welke mechanismen er in the long tail aan het werk zijn.’


Bron: http://www.tno.nl/nieuwsbrief_ict2/nb03ned.htm

Geen opmerkingen: